fredag den 27. juni 2008

Frans, sig dog nej!

Jeg har ikke skrevet så meget om tidligere Herning-spillere i NHL.

Peter Regin
er gået til Ottawa Senators, hvor han nok skal få en del chancer. Ham vil jeg ikke berøre her.

Derimod har jeg ganske bestemte holdninger til Frans Nielsens fremtid. Den tidligere elev fra Bifrost-friskolen i Herning har modtaget et såkaldt qualifying offer fra New York Islanders.

I danske medier bliver dette udlagt som, at klubben er glade for ham, og at de hjertensgerne vil beholde ham. På NHL'sk betyder qualifying offer, at han får det som klubben minimum er forpligtet til at give ham. På de samme vilkår. Jeg tolker dette, som at klubben vil beholde ham som et projekt, der muligvis kan blive til noget fast, men dog primært skal fylde centerpladsen hos Bridgeport Sound Tigers i AHL.

Dette ville også have været fint nok for måske otte år siden. Tiderne er imidlertid skiftet. KHL (og for så vidt også NHL) støvsuger Europa tyndt for profiler, og klubberne i Sverige og Finland er desperate. At Kim Staal fik kontrakt i HV71 siger vist alt.

Var jeg Frans' agent, ville jeg kraftigt råde ham til at hæve sin markedsværdi med et par år i Elitserien subsidiært en topklub i SM Liiga (Jokerit eller Kärpät). Timrå IK, Luleå HF og til dels Västra Frölunda HC er alle klubber, der ville smide boksen efter en klassisk centertype som Frans. Kan han bruge de næste to år på for alvor at blive en profil i Elitserien, vil han også som 26-årige være et varmt navn i NHL. Går det rigtig godt i Sverige, vil han uden problemer kunne få en envejskontrakt med en klækkelig løn.

Markedet er gunstigt, og Frans skal spille spillet. Hellere profil i Elitserien end marginalspiller i NHL!

3 kommentarer:

La Chriss sagde ...

Islanders signer Doug Weight. I rest my case...

http://islanders.nhl.com/team/app/?service=page&page=NewsPage&articleid=367814

Anonym sagde ...

Jag måste ju bara få fråga hur det kommer sig med min och Tekarns Luleåbloggar på din sida om Herning...?

Absolut inget emot det men, på grund av avståndet bland annat, undrar man så klart...

Lasse

La Chriss sagde ...

Tjena Lasse!

Det kommer sig av, att Luleå har varit mit favoritlag i Elitserien sedan typ 2000.

Jag gillade "oss mot resten av Sverige"-attityden, och att dom ständigt blev (bliver) dömt ute av Sthlms- pressen. Och sen hade dom ju Myllys, såklart.

Luleå är även ett bra lag att följa via internet (jag har tyvärr inte ens varit i Norrland). Fansen är mycket aktiva och duktiga på att skriva, om man jämför med t.ex. Timrås fans.

Bättrehockey och Tekning finns med på sidan för att dom är bra bloggar och i visst mån är förebilder för Käka puck. Sen är det praktisk för mej, att jag kan se på min egen blogg, när ni uppdaterar.

Men kanske jag kan medverka til öket uppmerksamhet för Lule i Danmark? Här handlar Elitserien ju mest om Staal och andra danska spelare.

Maila gärna på etatsraad@hotmail.com om du har flera frågar.

mvh
Christoffer

P.S.: Hoppas på Wallin snart!