torsdag den 1. maj 2008

Tak for alt, Stolle!


Da nyheden om Christoffer "Stolle" Kjærgaards afgang i går ramte mig, er det ingen underdrivelse at sige, jeg blev chokeret. Vred og chockeret. Stolle har været en karakterbærer for Herning Blue Fox i gennem mange sæsoner nu, en powerforward, der altid spiller med hjerte og intensitet.

Det er aldrig sjovt at blive svigtet af dem man holder af. Oven på de seneste ugers massive spillerflugt, har jeg fundet trøst i visheden om, at #17 stadig var at finde på Holingknuden. Derfor
rettede jeg i første omgang min vrede mod Stolle. Jeg regnede med at han ligesom Mads Christensen havde ladet sig lokke af de pæne (og gratis) ord om mere istid i en anden klub.

Efter at have set pressemeddelelsen fra Herning, virker det imidlertid ikke som om, ledelsen har haft det fjerneste imod at slippe af med Stolles løn oven på en pointmæssig skuffende sæson. Dog hersker der næppe tvivl om, at det har været Stolles eget ønske om at komme væk, der i sidste ende har ført til skiftet. Han skulle angiveligt være træt af at spille i tredjekæden og den deraf følgende mangel på istid (selvom en tredjekæde mig bekendt får en del istid undervejs i en kamp). Så træt faktisk at han i følge Herning Folkeblad har betalt 80.000 kr af egen lomme for at slippe ud af kontrakten før tid. Ikke nogen værdig afslutning på Stolles tid i Herning.

Man må da håbe for Stolle, at han vitterligt får mere istid. Jeg er ikke sikker. SønderjyskE vil ligesom Herning matche de bedste spillere i de bedste kæder, og Stolle slipper ikke for konkurrencen fra dyre udlændinge i Vojens heller. Det er altid op til spilleren selv at vise sit værd - man kan ikke skrive sig til en plads i førstekæden!

Midt i al virakken om Mads Christensen og Stolles afgang, er det rart at se ledelsen gribe til handling. Således har Herning skrevet kontrakt med det tidligere stortalent Martin Nielsen, der kommer til heden fra Totempo HvIK (og ikke Rødovre som der står på Hernings hjemmeside, tsk tsk). Man må altså med lidt vemod konstatere, at Herning har byttet to toneangivende jyder mod to kjøbenhavnere.

Derfor er det ekstra glædeligt, at man har forlænget med Lasse Lassen, Ulrik Klausen og Mathias Pedersen, ligesom Simon Dalsgaard, Kasper Kristensen og Anders Overmark Larsen får chancen omkring førsteholdet. Stortalentet Dalsgaard har dog en klausul, der muliggør spil i juniorligaerne i Nordamerika. Todd tror stenhårdt på de unge spillere i truppen, og den slags giver mig håb - "for de gamle som faldt, er der ny overalt".

Om vi nogensinde får Stolle at se igen, må tiden vise. Sporene fra Martin Pyndt må skræmme. Herning står sjældent på hovedet for at give fortabte sønner en chance til.

Selv regner jeg med at skifte alias - Stolle synes ikke så lempeligt længere...

Ingen kommentarer: